علت گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

علت گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

• گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی یکی از عوارض جانبی نادر این نوع جراحی به شمار می‌رود و ممکن است برای هر فردی رخ دهد. دلایل بروز این عارضه بسیار متفاوت بوده و گاهی به خود فرآیند جراحی یا مراقبت‌های بعد از آن مربوط می‌شود. از آنجایی ‌که پوست پلک خیلی نازک است، حتی کوچک‌ترین برآمدگی شما را به فکر مراجعه به پزشک برای تشخیص گوشت اضافه پلک می‌اندازد. بهتر است با این عارضه در ادامه مطلب بیشتر آشنا شوید تا بدانید چطور می‌توان آن را درمان کرد یا حتی از بروز آن جلوگیری کنید.

علت گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی چیست؟

گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

شایع‌ترین علت بروز این مشکل به دلیل زخمی است که بعد از جراحی روی پلک ایجاد می‌شود. این اسکار ممکن است تا 4 ماه طول بکشد تا به ‌طور کامل بهبود یابد. در طول این مدت، می‌توانید با مرطوب کردن روزانه برای کمک به نرم شدن جای زخم، روند بهبود را تسهیل کنید. با این‌ حال، احتمال تشکیل کلوئید و گوشت اضافه پس از بهبود کامل برش وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره، می‌توانید فرم زیر را پر کنید:

کلوئید رشد بیش ‌از حد جای زخم یا همان گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی پس از بهبودی است. گاهی این گوشت اضافه می‌تواند آن‌قدر بزرگ و دارای ظاهری خسته‌کننده باشد که برای از بین بردن آن به جراحی مجدد نیاز پیدا کنید. علل بروز آن عبارت‌اند از:

تجمع مایع لنفی یا خون در زیر پوست

تجمع مایع لنفی یا خون در زیر پوست یک عارضه طبیعی بوده و به ‌مرور از بین می‌رود. با این ‌وجود اگر ادامه پیدا کرد و با مداخله پزشکی تخلیه نشد، ممکن است علت اصلی بروز عارضه گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی باشد.

عفونت بعد از بلفاروپلاستی

ممکن است پزشک شما بعد از جراحی مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها را به شما پیشنهاد دهد، این امر به دلیل جلوگیری از عوارضی چون عفونت است. اگر در مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی سهل‌انگاری کنید یا آنتی‌بیوتیک را در موقع مقرر مصرف نکنید، احتمال اینکه عفونت باعث ورم و حتی آسیب به بافت شود، بالاتر می‌رود. این آسیب ممکن است خود زخم ایجاد کرده و به‌ مرور باعث گوشت اضافی شود که البته بسیار نادر است.

جای اسکار و واکنش بدن به بخیه

همان‌طور که اشاره شد مهم‌ترین علت گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی برش و بخیه بعد از آن روی پلک است. در واقع بدن به ‌صورت طبیعی در زیر محل بخیه و در جای برش شروع به ترمیم خود می‌کند. اگر بخیه به شکل تمیز و درست زده نشده باشد، ممکن است گوشت اضافی در محل برش ظاهر شود.

برنداشتن پوست پلک به‌ صورت کامل

گاهی ممکن است که در اثر بی‌تجربگی جراح یا دقت نداشتن پوست اضافی پلک که برای افتادگی برش می‌دهند، برداشته نشده و بعد بخیه زده شود. این امر باعث می‌شود تا پوست اضافی به ‌صورت زخم ناهموار و گوشت اضافی در محل جراحی خود را نشان دهد.

همچنین بخوانید: عوارض بلفاروپلاستی

عدم مراقبت از پوست پلک پس از جراحی

دیگر دلیل بروز گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی عدم مراقبت از پوست پلک پس از جراحی به شکل درست است. اگر زخم به‌ صورت مرتب تمیز و ضدعفونی نشود، از داروهای تجویزی استفاده نکرده و به حرف‌های پزشک خود گوش نکنید احتمال بروز این عارضه بیشتر خواهد شد.

ویژگی‌های شخصی و ژنتیکی

در برخی افراد نه تنها بعد از بلفاروپلاستی بلکه بعد از هر عمل جراحی مستعد ایجاد کلوئید یا همان گوشت اضافی بیش از دیگران هستند. این امر در اصل به مشخصات آناتومی و ژنتیکی شما برمی‌گردد و جای نگرانی چندانی ندارد.

روش تشخیص گوشت اضافه پلک و راه‌های درمان آن

روش تشخیص گوشت اضافه پلک

حال که علت گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی را می‌دانید، نباید هر برآمدگی را دلیلی برای بروز آن دانست و بهتر است روند تشخیص را به دست یک پزشک متخصص بسپارید. همان‌طور که اشاره شد دلایل مختلفی برای بروز این عارضه وجود دارد؛ برای همین روند درمان نیز متفاوت است. در کل راه‌های درمان آن به دو مورد زیر ختم می‌شود:

روش جراحی

در صورتی‌ که پزشک تشخیص گوشت اضافه پلک بعد از جراحی را داد و مطمئن شد این امر در اثر نبریدن پوست اضافه یا بخیه نادرست بود، به جراحی تکمیلی و ترمیمی نیاز است. البته باید اشاره کرد که در موارد نادری به جراحی برای از بین بردن گوشت اضافی بعد از بلفاروپلاستی نیاز است.

همچنین بخوانید: سن مناسب بلفاروپلاستی

روش غیر جراحی و دارویی

روش‌های غیر جراحی و دارویی نیز برای وقوع این عارضه وجود دارد. به ‌طور مثال اگر علت این عارضه عفونت باشد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری از آن موثر است. همچنین کرم‌ها و ژل‌های مخصوصی وجود دارد که گوشت اضافه را از بین برده و باعث ترمیم پوست پلک شما خواهند شد.

پیشگیری از ایجاد کلوئید یا گوشت اضافی بعد از بلفاروپلاستی

پیشگیری از گوشت اضافی بعد از بلفاروپلاستی

برای اینکه نیازی به کشف دلیل یا تشخیص گوشت اضافه پلک توسط پزشک نباشد، باید به راه‌های پیشگیری از آن هم توجه داشته باشید که عبارت‌اند از:

• بعد از جراحی حتماً محل برش را تمیز و خشک نگه دارید.
    • در صورت خیس شدن محل برش و بخیه از یک‌ حوله نرم و تمیز برای خشک کردن آن استفاده کنید.
    • حتماً جراحی باتجربه را برای عمل بلفاروپلاستی خود انتخاب کنید تا از ظرافت در برش و بخیه درست مطمئن شوید تا علت گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی بی‌تجربگی جراح نباشد.
    • بعد از جراحی حتماً از کمپرس یخ روی محل جراحی استفاده کنید.
    • داروهای تجویزی را سر وقت بخورید و از کرم یا ژل‌های توصیه ‌شده بعد از کشیدن بخیه‌ها استفاده کنید.
    • از انجام فعالیت‌های سنگین، ورزش و بلند کردن و حمل اجسام سنگین خودداری کنید.

برداشتن پوست پلک به صورت کامل

گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی یک عارضه رایج نبوده و در موارد اندکی ممکن است رخ دهد. با‌ این توضیحات هر برآمدگی و تورمی نباید شما را نگران کند و تشخیص گوشت اضافه پلک فقط توسط پزشک متخصص ممکن است. برای کاهش نگرانی در این مورد توصیه می‌شود به نکات مراقبتی بعد از عمل توجه ویژه داشته باشید و آن‌ها را به دقت انجام دهید.

اگر می‌خواهید جراحی پلک شما در یک مرکز معتبر و زیر دست جراحان باتجربه و دارای سابقه درخشان انجام شود، بهتر است از خدمات کلینیک دلوان بهره‌مند شوید. به لطف تجهیزات پیشرفته و سابقه این مرکز در زمینه بلفاروپلاستی کمترین عوارض و بهترین نتایج را تجربه خواهید کرد.

تورم بعد از عمل بلفاروپلاستی

آیا تورم بعد از عمل بلفاروپلاستی نشانه بروز گوشت اضافه است؟

خیر، تورم در اغلب موارد بعد از انجام جراحی پلک طبیعی است و به‌ مرور از بین می‌رود. فقط در صورتی ‌که بعد از 2 هفته ادامه داشت باشد و رو به بهبود نرود با پزشک خود مشورت کنید.

علت اصلی گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی چیست؟

مهم‌ترین دلیل این عارضه انجام عمل زیر نظر پزشکی بی‌تجربه و برش و بخیه نادرست پلک است.

آیا بدون جراحی می‌توان گوشت اضافی بعد از جراحی پلک را از بین برد؟

بله، این روزها کرم‌ها و ژل‌های مخصوصی وجود دارد که گوشت اضافه را از بین برده و باعث ترمیم پوست پلک شما خواهند شد.