علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی و راه‌های درمان

6 علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی و راه‌های درمان

علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی و راه‌های درمان
  • علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی یکی از مسائل مهمی است که ذهن افراد علاقه‌مند به جراحی پلک را به خود مشغول کرده و حتی امکان دارد آن‌ها را از انجام چنین عملی منصرف کند. پیش از پرداختن به دلایل اصلی کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی، باید بدانید که عارضه‌ای بسیار نادر است و درصد کمی از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مطلب از کلینیک زیبایی دلوان دلایل بروز این امر و البته راه های درمان کوچک شدن چشم پس از بلفاروپلاستی را بررسی کرده‌ایم تا با خیال راحت برای درمان افتادگی پلک خود اقدام کنید.

دلایل کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

پیش از پرداختن به علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی باید بدانید که این عارضه با نام انوفتالموس نیز شناخته می‌شود. در کل به وضعیتی گفته می‌شود که در آن کره چشم به داخل حفره برمی‌گردد و این امر باعث خواهد شد تا چشم کوچک‌تر و فرو رفته به نظر برسد. این عارضه ناشی از حادثه، آسیب به چشم یا عوارض برخی عمل‌های جراحی چون بلفاروپلاستی است. گرچه این عارضه بسیار نادر است، اما موارد زیر خطر بروز آن را بالاتر می‌برد و از دلایل اصلی کوچک شدن چشم هستند:

1.    بالا بودن سن بیمار

یکی از دلایل کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی بالا بودن سن است. با افزایش سن، بافت‌های اطراف چشم ضعیف‌تر می‌شوند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. این امر می‌تواند حفظ موقعیت چشم پس از جراحی را کمی دشوارتر کند. برای همین چشم بعد از جراحی کوچک به نظر می‌رسد.

تاثیر افزایش سن در کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

2.    پوست نازک

دیگر علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی نازک بودن پوست اطراف چشم و پلک بیمار است. در واقع بیمارانی که پوست بسیار نازک اطراف چشم دارند، ممکن است پس از بلفاروپلاستی بیشتر مستعد ابتلا به کوچک شدن چشم باشند و این عارضه را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی

3.    جراحی قبلی چشم

نکته مهم دیگری که در رابطه با دلیل کوچک شدن چشم بعد از جراحی پلک باید به آن اشاره کرد، سابقه جراحی‌های قبلی چشم بیمار است. افرادی که قبل از انجام بلفاروپلاستی سابقه جراحی چشم از جمله جراحی آب‌مروارید یا پیوند قرنیه داشته‌اند، بیش از دیگر افراد در معرض این عارضه یعنی کوچک شدن چشم پس از بلفاروپلاستی هستند.

تاثیر جراحی قبل چشم بر کوچک شدن چشم بعد از جراحی پلک

4.    پف و تورم شدید چشم

علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی فقط در مواردی که گفته شد خلاصه نمی‌شود و گاهی تورم شدید که بعد از عمل رخ می‌دهد از دلایل اصلی بروز این عارضه است. در واقع پف پلک و تورم باعث می‌شود تا چشم کوچک‌تر از حالت عادی به نظر برسد. در این حالت بهترین راه های درمان کوچک شدن چشم پس از بلفاروپلاستی، صبر برای فروکش کردن تورم طبیعی بعد از جراحی و اتمام دوران نقاهت است.

علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی به دلیل پف چشم

5.    بیماری‌های زمینه‌ای

دیگر علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی، وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای در فرد داوطلب برای انجام جراحی پلک است. بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری تیروئید یا تومور احتمال کوچک شدن چشم فرد بعد از جراحی پلک را تا حد زیادی بالا می‌برد.

6.    تجربه و مهارت جراح

تجربه و مهارت جراحی که برای انجام بلفاروپلاستی انتخاب کرده‌اید، نیز در احتمال بروز عوارضی چون کوچک شدن چشم اثر دارد. در واقع یکی از دلایل کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی بی‌تجربگی و نداشتن مهارت کافی جراح است. در کلینیک زیبایی دلوان بهترین پزشک‌ها و تجهیزات روز دنیا در خدمت شما هستند تا عوارض این‌چنینی را تجربه نکنید.

مهارت جراح در عمل بلفاروپلاستی

بیشتر بخوانید: درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی

راه‌های جلوگیری از کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

پیشگیری همیشه یک گام از درمان جلوتر است؛ پس پیش از پرداختن به راه های درمان کوچک شدن چشم پس از بلفاروپلاستی بد نیست به چهار نکته مهم که باعث می‌شود درصد بروز این عارضه بسیار کمتر شود توجه کافی داشته باشید. این اقدامات مهم و حیاتی عبارت‌اند از:

انتخاب یک جراح مجرب و واجد شرایط

• در میان گذاشتن تاریخچه پزشکی و جراحی با پزشک: بیماری‌های زمینه‌ای و جراحی‌های قبلی چشم از دلایل کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی است. با مطرح کردن تمام این موارد با جراح به او کمک می‌کنید تا تصمیم بهتری برای جراحی پلک بدون بروز عوارض اتخاذ کند.
    • رعایت نکات مراقبتی قبل از عمل: رعایت تمام نکات مراقبتی قبل از عمل از جمله پرهیز از مصرف برخی داروها و مکمل‌ها و عدم مصرف سیگار کمک می‌کند تا جراحی را بدون عوارض به پایان برسانید.
    • رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل: رعایت تمام نکات مراقبتی بعد از عمل چون اجتناب از انجام فعالیت‌ها و ورزش شدید، بالا نگه ‌داشتن سر و استفاده از قطره‌ها یا پمادهای چشمی طبق دستور نیز یکی از نکات مهم برای جلوگیری از بروز عوارض این‌چنینی است.

راه های درمان کوچک شدن چشم پس از بلفاروپلاستی

علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی هرچه که باشد، بعد از عمل سه مرحله وجود دارد که برای رسیدن به بهبودی کامل گذر از آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است:

• کبودی
    • ترمیم

در مرحله تورم است که پف پلک و چشم باعث می‌شود چشم کوچک‌تر به نظر برسد. برای درمان این عارضه گاهی صبر کردن بهترین گزینه است و طی 2 الی 3 هفته چشم به حالت عادی برمی‌گردد. با این ‌وجود می‌توان از روش‌های خانگی زیر هم برای درمان استفاده کرد:

• استفاده از ماسک پوست خیار: جدا کردن برش نازکی از پوست یک خیار سرد و قرار دادن آن روی چشم می‌تواند تورم را کم کند.
    • کم کردن آرایش چشم: استفاده از لوازم‌آرایش چشم که اغلب تیره هستند باعث می‌شود تا چشم کوچک‌تر به نظر برسد و احتمال عفونت بالا برود.
    • ماساژ چشم: طبق توصیه پزشک می‌توانید به ‌آرامی دور چشم را ماساژ دهید تا گردش خون در این ناحیه بالاتر رفته و عوارض کم‌کم محو شوند.
    • خواب کافی و استراحت: خیره نشدن به صفحه گوشی، تلویزیون و … باعث می‌شود تا چشم استراحت کند و خواب کافی نیز از تورم جلوگیری می‌کند.
    • استفاده از پمادهای آنتی‌بیوتیک: در صورت تجویز پماد آنتی‌بیوتیک توسط پزشک که یکی از راه های درمان کوچک شدن چشم پس از بلفاروپلاستی است باید آن را درست و در زمان مقرر استفاده کنید.

در این مطلب از کلینیک زیبایی دلوان، مهم‌ترین دلایل کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی بررسی شد. علاوه بر این موارد به روش‌های جلوگیری و راه های درمان کوچک شدن چشم پس از بلفاروپلاستی پرداخته شد. با این ‌وجود گاهی دلیل بروز این عارضه یک مشکل جدی‌تر بوده و با وجود رعایت نکات گفته ‌شده مشکل برطرف نخواهد شد. در چنین حالتی بهتر است برای کشف علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی و درمان آن با پزشک جراح خود مشورت کنید.

• آیا کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی طبیعی است؟

اگر در اثر تورم چشم کوچک به نظر برسد طبیعی است؛ اما این امر گاهی طبیعی نبوده و از عوارض نادر این نوع به شمار می‌رود.

• مهم‌ترین علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی چیست؟

تورم عادی پلک پس از جراحی باعث می‌شود تا چشم شما کوچک به نظر برسد. البته موارد دیگری چون بیماری‌های زمینه‌ای، جراحی‌های قبلی، سن بیمار و … نیز از دلایل کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی به شمار می‌روند.

• راه‌های جلوگیری از کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی کدام است؟

رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل پلک، انتخاب یک کلینیک با تجهیزات به‌روز و پزشک دارای مهارت کافی و در میان گذاشتن تاریخچه و سابقه پزشکی با جراح از بروز عوارض این‌چنینی جلوگیری خواهد کرد.