بوتاکس میگرن

بوتاکس میگرن چیست و چه کاربردی دارد؟

بوتاکس میگرن
  • تزریق بوتاکس فقط یک راه‌حل برای کاهش چین‌و‌چروک و جوانی صورت نیست و برای اهداف درمانی هم از آن استفاده می‌شود. کاربرد بوتاکس میگرن یکی از همین موارد بوده و تحقیقات نشان می‌دهد تزریق بوتاکس فراوانی حملات میگرن را در برخی افراد به ‌شدت کاهش می‌دهد. اگر عضو باشگاه افراد مبتلا به میگرن هستید و به شما پیشنهاد شده برای درمان تزریق بوتاکس انجام دهید بد نیست نگاهی به ادامه این مطلب بیندازید. در ادامه با مزایا و معایب بوتاکس میگرن بیشتر آشنا خواهید شد.

میگرن دقیقاً چیست؟

اکثر مردم معتقدند که میگرن سردرد بدی بوده که گاهی تحمل آن از توان انسان خارج است. میگرن در واقع به یک وضعیت عصبی گفته می‌شود که با سایر اختلالات سردرد تفاوت دارد. دلیلش این است که میگرن علائم منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند و درمان خاصی خواهد داشت.

میگرن دقیقاً چیست؟

توجه به این نکته نیز ضروری است که برخی از سردردها (معروف به سردردهای ثانویه) می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشند؛ اما سردرد میگرن از نوع اولیه بوده و خود یک بیماری به شمار می‌رود. میگرن شایع‌ترین اختلال سردرد اولیه بوده، به این معنی که به دلیل تومور یا عفونت رخ نمی‌دهد، بلکه دلیل آن در فعالیت‌های عصبی مغز نهفته است.

جهت دریافت مشاوره، می‌توانید فرم زیر را پر کنید:

نشانه‌ها و علائم اصلی میگرن

پیش از پرداختن به کاربرد بوتاکس میگرن، بد نیست نگاهی به علائم این بیماری بیندازید تا مطمئن شوید این روش درمانی برای شما کاربرد دارد یا خیر. درد علامت غالب میگرن است، اگرچه بسیاری از بیماران علائم دیگری دارند که در واقع می‌تواند آزاردهنده‌تر از خود درد باشد. اگر سر کار باشید، نمی‌توانید بهره‌وری خود را در سطح مطلوب نگه دارید. اگر والد هستید، نمی‌توانید از گذراندن زمان با فرزندان خود لذت ببرید و … . علائم دیگر میگرن، به غیر از درد ناتوان‌کننده، عبارت‌اند از:

• حساسیت به نور، صدا یا بوهای تند
    • خستگی مفرط
    • مشکلات زبان، گفتار یا تعادل
    • اختلالات بینایی، مانند دیدن زیگزاگ، جرقه‌های نور یا نقاط کور.

علل ابتلا به میگرن

علل ابتلا به این بیماری یکی دیگر از مباحثی است که قبل از پرداختن به کاربردها، مزایا و معایب بوتاکس میگرن باید بررسی شود. هنوز کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث میگرن می‌شود، اگرچه محققان معتقدند که مولفه ژنتیکی در بروز این بیماری عصبی اثر دارد. همچنین محرک‌هایی چون استرس، اضطراب، کافئین یا ترک کافئین و برخی داروها باعث شدت گرفتن آن خواهد شد.

علل ابتلا به میگرن

میگرن نیز در زنان تقریباً سه برابر شایع‌تر بوده که نشان‌دهنده ارتباط احتمالی با نوسانات هورمونی است. برای بسیاری از زنان مبتلا به میگرن، قاعدگی می‌تواند باعث حمله شود. همچنین تغییرات هورمونی در بارداری، پس از زایمان و همچنین دوران پیش از یائسگی در بروز آن دخیل خواهد بود. متأسفانه، در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای سردردهای میگرنی وجود ندارد و روش‌هایی چون بوتاکس میگرن یا دارودرمانی عمدتاً بر تسکین علائم و پیشگیری یا کاهش حملات بعدی متمرکز هستند.

بیشتر بخوانید: علت آلرژی و حساسیت به بوتاکس و درمان آن

بوتاکس چگونه به کاهش حملات میگرن کمک می‌کند؟

کاربرد بوتاکس میگرن در واقع به شکل یک درمان پیشگیرانه برای این بیماری است، به این معنی که می‌تواند دفعات حمله میگرنی را کاهش دهد. اگرچه بوتاکس از سال 2010 یک درمان مورد تأیید FDA برای میگرن مزمن بوده؛ اما نحوه مبارزه بوتاکس با این بیماری هنوز شبیه به یک راز است. از نظر فنی، بوتاکس در نزدیکی رشته‌های عصبی سر، گردن و پیشانی تزریق می‌شود. بوتاکس مانع از انتشار مواد شیمیایی مسئول انتقال درد می‌شود و از فعال شدن شبکه‌های درد در مغز جلوگیری می‌کند. با این ‌حال، چرا بوتاکس به این شکل عمل می‌کند، هنوز به‌ خوبی درک نشده است.

بوتاکس چگونه به کاهش حملات میگرن کمک می‌کند؟

بیماران گزارش داده‌اند که دو نوبت تزریق، روزهای سر دردشان در ماه را تقریباً 50 درصد کاهش داده است. البته این دارو درمان‌کننده قطعی نیست؛ به همین دلیل، برخی از بیماران علاوه بر تزریق واکسن، به درمان پیشگیرانه دیگری مانند داروهای خوراکی نیز نیاز دارند.

آیا بوتاکس برای تمام افراد مبتلا به میگرن کاربرد دارد؟

استفاده از بوتاکس فقط برای میگرن مزمن تأیید شده است. میگرن مزمن شدیدترین شکل میگرن بوده که 1 تا 2 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. این افراد حداقل به مدت سه ماه بیش از 15 روز در ماه سردرد دارند. متأسفانه، بوتاکس میگرن برای افرادی که نوع خفیف این بیماری به نام میگرن اپیزودیک دارند، کارایی نخواهد داشت. مطالعات روی افراد مبتلا به میگرن اپیزودیک در مورد اثربخشی بوتاکس منفی است. با این توضیحات قبل از هر اقدامی به یک متخصص مراجعه کنید تا در مورد اینکه آیا بوتاکس برای شما مناسب است یا خیر، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بوتاکس با ژل چیست؟

کاربرد بوتاکس میگرن دقیقاً به چه شکل است؟

برای اثربخشی بهتر این روش 31 تزریق روی سر، گردن و شانه انجام می‌شود که شاید تعداد آن بسیاری از افراد را مضطرب کند. با این ‌حال، بیشتر آن‌ها تزریقات بسیار کوچک و سطحی بوده و با یک سوزن بسیار ظریف در ناحیه پیشانی، شقیقه، پشت سر، بالای گردن و شانه‌ها انجام خواهد شد. فرآیند تزریق را می‌توان در 10 تا 15 دقیقه انجام داد. با این ‌حال، قبل از انجام این روش، پرستار یا پزشک شما کمی زمان می‌گذارد تا درباره الگوی سر دردتان صحبت کند و روش را توضیح دهد (از جمله مزایا و معایب بوتاکس میگرن).

کاربرد بوتاکس میگرن دقیقاً به چه شکل است؟

برای اکثر افراد تزریقات در حالت نشسته انجام می‌شود؛ اما در صورت تمایل یا اگر احساس ضعف می‌کنید می‌توانید دراز بکشید. بهتر است بدون آرایش برای تزریق مراجعه کنید؛ اما پوست قبل از تزریق تمیز می‌شود تا احتمال عفونت کاهش یابد. از آنجایی ‌که بوتاکس به‌ صورت دو درمان جداگانه و با فاصله سه ماه انجام می‌شود، اثر کامل آن تنها پس از دومین سری تزریق قابل ‌مشاهده است؛ بنابراین عدم تأثیر پس از اولین درمان به این معنی نخواهد بود که روش درمانی موثری نیست.

نکات مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس برای میگرن

شما می‌توانید بعد از تزریق به تنهایی به خانه برگردید؛ اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند که شخصی آن‌ها را همراهی کند، به‌خصوص در اولین جلسه. بهتر است بقیه روز را مرخصی داشته باشید؛ اما نیازی به استراحت مطلق پس از این روش نیست. برای جلوگیری از عفونت و امکان جذب کامل دارو در نواحی تزریق‌شده، بهتر است در 24 ساعت اول از موارد زیر اجتناب کنید:

• ورزش شدید (مانند باشگاه، دویدن)
    • شستشوی مو
    • ماساژ و گرمای شدید مانند اسپا

مهم است که در 24 ساعت اول مناطقی را که تزریق انجام شده است مالش ندهید. همچنین از تمیز کردن پیشانی، شستن مو، آرایش کردن تا زمانی که دارو به‌ طور کامل جذب نشود، خودداری کنید. ممکن است برای چند روز احساس کبودی یا حساس شدن داشته باشید و همچنین متوجه شوید که علائم میگرن به ‌طور موقت شدیدتر شده‌اند. برای کاهش این درد در روزهای بعد از درمان با بوتاکس می‌توانید از مسکن‌ها و تریپتان‌ها استفاده کنید.

نکات مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس برای میگرن

مزایا و معایب بوتاکس میگرن

بوتاکس فواید و کاربردهای زیادی در زمینه پزشکی دارد. همچنین به ‌عنوان یک روش درمانی برای اختلالات عضلانی چشم مانند استرابیسم و ​​تنبلی چشم، تعریق بیش‌ از حد، مثانه بیش‌فعال، اسپاسم عضلانی و دیستونی دهانه رحم پذیرفته شده است. این روش برای میگرن هم کاربرد دارد که البته از مزایا و معایب خاص خود برخوردار بوده که شامل موارد زیر می‌شود:

مزایا

• ایمن برای درمان طولانی ‌مدت: مطالعات نشان داده است که استفاده طولانی‌ مدت از بوتاکس در بیماران مبتلا به میگرن مزمن به‌ طور قابل‌توجهی علائم میگرن را بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی شدید بهبود می‌بخشد.
    • می‌تواند با داروهای حاد برای میگرن ترکیب شود: حتی اگر قبلاً تزریق بوتاکس میگرن انجام داده‌اید، می‌توانید به مصرف داروهای میگرن ادامه دهید تا از تسکین بیشتر سردردتان لذت ببرید.

مزایای بوتاکس میگرن

• می‌تواند از میگرن قبل از وقوع جلوگیری کند: تا زمانی که نوروتوکسین موثر باشد، سیگنال‌های درد نمی‌توانند به مغز شما برسند؛ بنابراین هیچ سردردی را احساس نخواهید کرد و از بدتر شدن علائم جلوگیری می‌شود.
    • کاهش عود سردرد در روز: با کاهش علائم، تعداد روزهای میگرنی شما چندان زیاد نخواهد بود و می‌توانید از کیفیت زندگی بیشتری برخوردار شوید.

بیشتر بخوانید: فرق بوتاکس دیستون و مصپورت چیست؟

معایب

در ادامه بررسی مزایا و معایب بوتاکس میگرن، نوبت به عوارض جانبی، خطرات یا همان معایب این روش درمانی می‌رسد که شامل موارد زیر خواهد شد:

• شایع‌ترین عارضه جانبی درد خفیف و تورم در محل تزریق بوده که بیشتر به دلیل ضربه ناشی از تزریق به پوست است؛ اما با کمک کیسه یخ یا کمپرس سرد، حساسیت و درد در عرض چند روز برطرف خواهد شد.
    • سایر عوارضی که ممکن است تجربه کنید عبارت‌اند از درد گردن، ضعف عضلانی در گردن و شانه‌ها و سردرد موقت که نباید باعث شود اثرات مثبت و کاربرد بوتاکس میگرن را نادیده گرفت.

معایب بوتاکس میگرن

• واکنش‌های نامطلوب بسیار نادر هستند و تنها زمانی رخ می‌دهند که تزریق بد انجام شود یا سم به سایر قسمت‌های بدن مهاجرت کرده باشد. برخی از عوارض جانبی جدی گزارش شده در آزمایشات بالینی عبارت‌اند از افتادگی پلک، ضعف عضلانی، مشکل در صحبت کردن و تنفس، از دست دادن کنترل مثانه، خشکی چشم، تاری دید و علائم واکنش آلرژیک مانند خارش و بثورات.
    • حداقل 1 درصد از بیماران بوتاکس نیز پس از درمان سردردهای شدید را تجربه کرده‌اند.

حال که با کاربرد بوتاکس میگرن آشنا شده‌اید و مزایا و معایب آن را می‌دانید، در صورت ابتلا به این بیماری بهتر است یک جلسه مشاوره در کلینیک زیبایی دلوان ترتیب دهید و با یک پزشک باتجربه مشورت کنید تا در مورد استفاده از بوتاکس برای کاهش دفعات حملات دردناک و گیج‌کننده صحبت شود. همچنین پزشک مزایا و معایب بوتاکس میگرن را به ‌صورت کامل برایتان شرح می‌دهد تا تصمیم درست را در این زمینه بگیرید.

• میگرن چیست و چه علائمی دارد؟

میگرن در واقع به یک وضعیت عصبی گفته می‌شود که با سایر اختلالات سردرد تفاوت دارد. دلیلش این است که میگرن علائم منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند و گزینه‌های درمانی خاصی دارد.

• نحوه استفاده از بوتاکس برای کاهش میگرن چیست؟

این روش با 31 تزریق انجام می‌شود که بیشتر آن‌ها تزریقات بسیار سطحی بوده و با یک سوزن بسیار ظریف در ناحیه پیشانی، شقیقه، پشت سر، بالای گردن و شانه‌ها انجام خواهد شد.

• آیا بوتاکس میگرن اثر قطعی در درمان این بیماری دارد؟

هیچ درمان قطعی برای سردردهای میگرنی وجود ندارد و روش‌هایی چون بوتاکس میگرن عمدتاً بر تسکین علائم و پیشگیری یا کاهش حملات است.